عالم ذر.21.ادامـه مطلب دیروز:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین وتوکلت علی الله

باسلام خدمت دوستان گرامی: خدمت شما عرض شود که این مطلب مربوط به ادامة بحث دیروز می باشد برای دریافت بهتر مطلب لطفآ ابتدا مطلب دیروز مطالعه شود بعد به ادامة مطلب پرداخته شود با تشکر از شما:

و اما اغوا یعنی چه و به چه معنا می باشد:توجه شما را به آیاتی از کلام الله جلب می نماییم :این اغوا

چیست که ابلیس لعین در سورة اعراف آیة ۱۶ می گوید قال فبما اغویتنی خدایا تو من را اغوا کردی یا در

 سورة حجرآیة ۳۹ می گوید قال رب بما اغویتنی این اغوا چیست؟ در سورة ص آیة ۸۲ می گوید فبعزتک

لاغوینهم اجمعین در دو آیة قبل می گوید:خدایا تو من را اغوا کردی در این سوره می گوید: خدایا من هم

مردم را اغوا می کنم و اولین اغوایش این بوده که آدم(ع)را اغوا کرده است خداوند در سورة طه آیة ۱۲۱

می فرماید: و عصی آدم ربه فغوی آدم اغوا شد. این اغوا چیست؟ اغوا یعنی چاه کندن. شخصی دارد در

مسیر صافی به سمت مقصد مشخصی از بهترین مسیر حرکت می کند، یک نامردی پیدا می شود و

چاهی سر راهش می کند وآن فرد را داخل چاه می اندازد تا مانع حرکتش شود، اغوا این است.بچه ها

اغوا را در یکی از بازیهایشان بنام مار پله دارند حتمآ شماهم که کوچک بوده ایدبازی کرده اید در بازی مار

 پله اینکه شخصی به مار می رسد وچند طبقه پایین می افتد این می شود اغوا. اغوا برعکس ارتقاع

است. برعکس ارتفاع است. خب اکنون سراغ آیات بیاییم. ابلیس در سورة ص آیة ۸۲ می گوید:لاغوینهم

اجمعین، خداوند این اغوا را در آیات دیگربه چه صورت می گوید:در سورة اعراف آیة ۱۶ می فرماید ابلیس

این طور گفته است که لاقعدن لهم صراطک المستقیم، خدا! فکر کرده ای که صراط المستقیم را قرار می

دهی مردم به سمت تو می آیند من همة آنها را میخ کوب می کنم همة آنها را زمین گیر می کنم در

سورة طه این را می فرماید که ابلیس گفته است که لاغوینهم اجمعین خداوند "واژة اغوا" را که در سورة

ص آیة ۸۲ آمده در سورة اعراف آیة ۱۶ به صورت لاقعدن لهم صراطک المستقیم توضیح می دهد پس

معنای اغوا این می شود. حالا چگونه آنها را میخ کوب کند، چگونه آنها را زمین گیر کند؟ خب روشهای

مختلفی دارد یکی از روشها را خداوند در سورة حجر آیة ۳۹ می فرماید لازینن لهم فی الارض در زمین

انواع صحنه های بی خودی درست می کنم و برایشان زینت می دهم تا آدمها به آنها بپردازند واز حرکت

در صراط المستقیم باز بمانند.یعنی همان زمین گیرکردن. آدم(ع) نیزدر بهشتش اینطور شده است، دچار

 بی تقوایی شده است:      وصلی الله علی سیدنا محمد وآل الطاهرین

 

واما مبحث سوال بعدی در رابطه با اینکه آن عهد و پیمان بر سر چه موضوعی بوده وچرا عهدو پیمان بستیم با توکل بخدا و یاری امام زمان(عج) به این موضوع می پردازیم:

واما اینکه ما در قبال چه موضوعاتی پیمان بستیم اولین مقوله ای که درقبال آن در عالم ذر با خداوند

پیمان بستیم: در قبال صفت ربوبیت الله می باشد. اما شما در پیشگاه صفت ربوبیت چه کار می کنی؟

در پیشگاه ربوبیت عبادت می کنی عبادت شما رفتاری برای دنیای شما نیست برای برزخ شما نیست

شما می گویی خالصانه برای خدا می خواهم خدا را عبادت کنم که آیات زیادی هم حاکی از این ماجرا

داریم یآیها لناس اعبدو ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم : بقره آیة ۲۱ * آل عمران ۵۱ * مائده ۷۲ـ

۱۱۷  انعام ۱۰۲/اعراف ۲۰۶/یونس ۳/ یوسف ۲۴/ حجر ۹۹/ اسراء ۱۷ـ۲۳ـ۳۰ـ۶۵/ کهف ۱۱/ مریم ۲ـ۳۶ـ۶۵/

انبیاء ۹۲/ حج ۷۷/مؤمنون ۱۰۹/ سباء ۳۹/ نمل ۱۹ـ۹۱/ ص ۴۱/ زمر ۷ـ۱۰/ غافر ۶۰ـ۶۶/ فصلت ۱۴ـ۴۶/ زخرف

 ۶۴/تحریم ۵/قریش ۳/ شما وقتی که با صفت ربوبیت مواجه می شوی رفتاری به نام عبادت انجام می

دهی برای چه این کار را می کنی؟ یعنی خدایا! درست است که من را در عالم هستی قرار دادی و با

ولایتت من را بسوی بهترین موقعیتها در نظام عظیم خودت حرکت می دهی ولی من علاوه بر این چیزها

 یک نیاز دیگر هم دارم من تو را می خواهم مقصد من انا الیه راجعون است مقصد من الیک هست

بسوی تو من رفتاری انجام می دهم به نام عبودیت، تو هم دست مرا بگیر حرکتم بده بسوی خودت یک

معنای ولایت در ارتفاعات پایین چیست؟ الله ولی الذین آمنو یخرجهم من الظلمات الی النور:خداوند ولی

و قافله سالار کسانی است که ایمان آورده اند آنها را از ظلمتها به سوی نور بیرون می برد اما کسانی که

 کافر شدند  قافله سالار آنها طاغوت است که آنها را از نور به سوی ظلمتها بیرون می برند آنها اهل

آتشند و همیشه در آن خواهند ماند/بقره آیة ۲۵۷/  در عالم هستی از موقعیتهای ظلمانی خداوند دست

شما را می گیرد شما را قافله سالاری می کند و به موقعیتهای نورانی و نورانی تر می رساند  موسی از

 قوم خود هفتاد تن از مردان را برای میعادگاه ما برگزید و هنگامی که زمین لرزه آنها را فرا گرفت و هلاک

شدند  گفت ((پروردگارا! اگر می خواستی می توانستی آنها و مرا پیش از این نیز هلاک کنی آیا ما را به

 آنچه سفیهانمان انجام داده اند (مجازات) وهلاک می کنی؟ این جز آزمایش تو چیز دیگر نیست که هر

کس را بخواهی به وسیله آن گمراه می سازی و هر کس را بخواهی هدایت می کنی تو ولی و قافله

سالار مایی پس ما را بیامرز و بر ما رحم کن و تو بهترین آمرزندگانی / اعراف آیة ۱۵۵/ یکی از نیازهای ما

است و قبل از اینکه نیاز ما باشد یکی از رفتارهایی هست که خداوند در عالم قرار داده است و مناسب

این رفتار نیازش را در وجود ما قرار داده است تا ما طلب کنیم ولی یک نیاز بزرگتر ما  بسوی خدا حرکت

کردن است شما با ولایت به بهشت رسانده می شوی  آیات زیادی حاکی از این ماجرا است خب رسیدی

 به بهشت به بهترین ثواب به بهترین نعمات به بهترین جایگاه آیا تمام شد؟