حضرت محمد(ص)دین مرضی چیست؟ سری سوم نردبانی که در روز عید غدیر خم برافراشته شده بود و به استناد قرآن یک نردبان طویل در سه سری پله، حاوی سه سری پله در روز عید غدیر خم برافراشته شد. سری اول از پائین به بالا چیست؟ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ سری دوم چیست؟ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی، سری سوم چیست؟ وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً. آن وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً همان دین مرضی است.. شاید بفرمایید که این مطلب به چه صورت است؟ عرض می‏کنم که در روز عید غدیر خم، مردم نخواستند که از پلکانی که توسط امیرالمؤمنین(ع) و در وجود امیرالمؤمنین(ع) نصب شد بالا بروند، یعنی به فاصلة چند روز بعد از عید غدیر، مردم زیر بیعتشان زدند. لذا مولا امیرالمؤمنین(ع) این نردبان برافراشته در ارتفاع را، این نردبان الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ را در زمین زمان خوابانیدند، لذا این نردبان بصورت جاده قرار می‏گیرد. یادتان باشد هر موقع در نماز می‌خوانید که اهدنا الصراط المستقیم، یاد این نردبان خوابیده در زمان یا به عبارت دیگر نردبان برافراشته در زمان بیافتید، آن نردبانی که در ارتفاعات برافراشته شده بود و مولا امیرالمؤمنین(ع) آن را خوابانیدند و به عبارت دیگر یعنی در زمین زمان برافراشتند، که انسانها وادار ‌شوند که قسمت قسمتش را جلو بیایند و قسمت سوم آن که وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً است بعد از ظهور امام زمان بصورت وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ واقع می‌شود. خب، و یا در سورة انبیاء آیة105 داریم وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ، یعنی قبل از این هم در زبور داوود وعده داده شده بود، کدام وعده؟ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ. این وعده به صورت ضعیف‌تر در سالها قبل از قرآن، در زبور داوود(ع) به صورت أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ ذکر شده بود، شاید بپرسید که چرا به صورت ضعیفتر آمده است؟ چون کتب آسمانی ضعیفتر، آن نامحدودیت قرآن را نداشتند. به صورت قر‎آن و به اندازة قرآن، ظرف بزرگی نبودند. معارف به اندازة ظرفشان بر آنها جاری شده است. داوود(ع) از سید ما رسول‏الله(ص). خیلی کوچکتر است، خیلی ضعیف‌تر است. بر داوود(ع) چه مقدار از معارف باید ریخته شود؟ به اندازة ظرف وجودش، یعنی به میزان زبور. به قول مولا امیر المؤمنین(ع) یا! کمیل ان القلوب اوعیه فخیرها اوعاها، کمیل قلبها مانند ظرف می‌ماند بهترین ظرف جادار‌ترین ظرف و مناسب‌ترین ظرف است. هر قلبی، هر ظرفی گنجایش هر غذایی را ندارد. ظرف قلب داوود(ع) گنجایش مقداری از معارف را دارد. پس اگر شما می‌خوانید که وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ، بلحاظ اینکه ظرف ایشان محدودتر از ظرف رسول‏الله(ص) است.