بسم.به اسمهای.الله.
١,کلمه را در اشخاص جستجو نکنید. کلمه یک مفهومی است در عوالم
٢,منظور حضرت ابراهیم(ع) از ستاره و ماه وخورشید دنبال جلوه کلماتی اهل بیت(ع) بوده و منظور ایشان در این قضیه جلوه کلمات و منظور از رب تربیت کننده کلماتی اهل بیت(ع)به اذن الله میباشد. ٣, کلمات در دنیا بیشمارند و در قرآن مجموعا حدود 6236 آیه است. تعداد کلمات در زمین قرآن این تعداد است. همین کلمات که در زمین بیشمار هستند، هر چه می روند بالاتر تعدادشان کمتر می شود. این شاخه های فرعی که در دنیا بیشمار هستند، شما ردّشان را دنبال می کنید می روید بالا، در زمین قرآن به شش هزار و اندی موضوع می رسید، به شش هزار و اندی آیه می رسید، به شش هزار و اندی کلمه برخورد می کنید. یک پله بالاتر از قرآن، عالم اسماء است. در عالم اسماء حدود صد تا اسم است.
۴, هر چه بالاتر می رویم این شاخه های فرعی به شاخه های اصلی تر می رسند، آن شاخه های اصلی تر به شاخه های مهمتر می رسند، همین طور می رود بالا، آن بالا، به چهارده درخت برخورد می کنیم، به چهارده تنه درخت برخورد می کنیم. ارتباط کلمات بیشمار عالم با کلمات چهارده گانه این گونه است، ارتباط این همه شاخه های این جنگل دنیا با تنه های درختان اینگونه است، چهارده تنه و بیشمار شاخه. خدایا! چه ساخته ای! خدایا! از منظر کلمات، از پشت دوربین کلماتی وقتی به عالم نگاه می کنیم، فقط یک نگاه از عمق تا اوج می کنیم، می گوئیم: الله اکبر! خدایا! چه ساخته ای! حالا می فهمم چرا اصرار داشتی که به جدمان آدم(ع) کلمات را القاء کنی. می خواستی او را ببری به سراغ اصل مطلب، حالا می فهمم چرا ابراهیم(ع) را در صحنه کلمات تعلیم و تربیت کردی، تو نخبگانت را می خواهی ببری سراغ اصل مطلب، حالا فهمیدم وقتی موسی می آید در کوه طور به مناجات تو، تو چه چیز بر موسی جاری کردی! حالا فهمیدم که عیسی(ع) که یکی از کلمات تو هست، یعنی جنسش از چه چیز است، حالا فهمیدم وقتی می فرمایی «و تمت کلمه ربک صدقا و عدلا» یعنی چه چیز در این امام جاری شده است!
,٥ عجیب ترین معجزه ای که برخورد کردم، عجیب تر از عصای موسی، عجیب تر از انگشتر سلیمان، جسم مبارک امام(ع) است. چطور یک کلمه با این خصوصیات در این فرد بزرگوار در این قالب قرار گرفته است. وقتی گفته می شود بشر، شما یک قالب در نظر بگیرید، مثل یک فنجان، مثل یک جلوة جسمانی اهل بیت(ع) عجیب ترین معجزه در بین کل گذشته و کل آینده(در توضیح آیة «و تمت کلمة ربک…») بین اولین آخرین، در بین کل گذشته و کل آینده، در بین عمق تا اوج خیلی عجیب است! چطور ممکن است کلمه به این بزرگی در فردی به این جثه در دنیا جلوه کند؟ و حالا در بحث معرفی تک تک این کلمات 14 گانه مطرح می کنیم
۶,قرآن که یک جلوه از ترکیب بین شاخه های کلماتی است، یکی از شاخه هاست وقتی که بر کوه جاری بشود کوه متصاعد می شود
٧, پس کلمه یعنی چه؟ یعنی جریان، یعنی اشیاء جاری، چند تا معنی می کنیم تا به معنای دقیق ترش برسیم. کلمه یعنی چه؟ اشیائی که از مبدأ جاری شدند، اشیائی از اهل بیت(ع). خداوند، کلمات، این اشیاء عظیم عالم که اعلاترین مقوله قابل وصف خدا هستند را در قبضه تسلط شدید ذوات مقدس اهل بیت(ع) که «اکبر من ان یوصف» هستند قرار داده است. هر کلمه چون جسم یک امام هست. کلمة خود امام(ع) نیست.
,٨, خدا این شاخه را صادر می کند به واسطه تنه. کلمه یعنی چه؟ شیء صادر، شیئی که خدا صادر کرده. در درجه اول به واسطه اهل بیت(ع)، در درجه دوم به واسطه کلمات، در درجه سوم به واسطه شاخه های کلمات . . . تا به عمق برسد.
٩, کلمات، عناصری هستند که عالم و آدم از اینها ساخته شده، عالم چهارده عنصری. شما از منظر کلمات که نگاه کنی عالم، عالم چهارده عنصری دیده می شود.
.١,١ین را مطرح کردیم که منظر بهترین خوبان عالم منظر کلمات است
١١, جلوه های اهلبیت (ع) در بهشت. آنها بیشتر مد نظرتان بیاید. آنها نعمات خاصه هستند. ما چرا نداریم؟ چرا هر نمازمان داریم می‍خوانیم؛ اهدنا الصراط المستقیم و نمی یابیم؟ اگر دقت کنیم به یک چیز می رسیم، از یک نقطه سر در می آوریم. آن چیست؟ خدایا ما را به راه کسانی که از نعمات خاصه ات بهره مندشان کردی هدایت کن. به راه کسانی که معجزات را بر آنها جاری کردی. به راه کسانی که ولایت، امارت، حکومت، فضل، رحمت، قدرت، اوج دینداری، اوج عبودیت، اوج نعمات بهشتی
١٢,. نمازی که شما در دنیا بخوانی با نمازی که شما رشد کنی، در عوالم بالاتر وارد بشوی و با آن جنبه های بالاترت بخوانی یکی نیست. یک قیمت نیست. انسان وقتی می خواهد رشد کلماتی کند –مثلا مانند ابراهیم علیه السلام- بیشترین بهره را خودش می برد. مقدار کمی را بصورت رسالت، بصورت هدایت، بصورت معجزات، بصورت جریان نعمات، بصورت برکت و یا بصورتهای دیگر بر دیگران جاری می کند. خودش ظرف بزرگی هست

احادیث مربوط به کلمات:

امام صادق (ع) و تمت کلمه ربک الحسنی صدقا و عدلا.اصول کافی جلد,٨,صفحه,٢.٥, خداوند و مهار کردن کلمات بصورت صدقا و عدلا , ٢, امام علیه السلام، امام است، ولی چرا می‏فرماید که اَنَا الصِّراط ، صراط من هستم. چرا می‏فرماید اَنَا مَشیِّتُ الله ؟ چون مشیت خدا به إذن ‏الله صد در صد به کنترل امام علیه السلام است. بحارالانوار جلد,٢۶,صفحه,٥, ,٣,حضرت رسول الله(ص) ,نحن الشجره الطیبه.,اعلام الدین,صفحه,١٣۶,,,امام علی(ع): آدم علیه السلام هنرش این است که در نظام اَلاسلام هُوَ التَّسلیم ، صد در صد جسمش را، روانش را، روحش را، همه جنبه های وجودیش را به کنترل پرورش دهنده اش در آورده و در این ماجرا از دیگران سبقت گرفته است.. او جزء السابقون السابقون است. اصلا هنرش به این است:اصول کافی جلد, ٢,صفحه,
۴,اصول کافی,جلد,٢,صفحه,۶.٢, عوالم از کلمات ساخته می شوند حتی قرآن از کلمات ساخته شده. قرآن فردی است از بندگان خدا. قرآن عبدی است از بندگان خدا. قرآن درقیامت یک مقدار ظاهر تر می شود و به عنوان انسانی بسیار زیبا که اصلش آن است نمود پیدا می کند. قرآن فردی است حی.
,٥,اصول کافی,جلد,

احادیث:2:
اگر امام علیه السلام می فرمایند که کلمه من هستم، چون کلمات شدیدا تحت کنترل امام علیه السلام است. همانطور که می فرمایند نحنُ أَسماءُالحُسنی، أسماء الحسنی هم ما هستیم. چرا؟ چون أسماء الحسنی هم شدیداً و صد در صد به کنترل امام است. أسماء الحسنی مفهومی است، مقوله ایست در نظام عالم، متعلق به خداست. خداوند صد در صد به کنترل اهل بیت علیه السلام در آورده است. امام می تواند بفرماید که من هستم أسماء الحسنی، ما هستیم أسماء الحسنی. أسماء الحسنی نمی‏توانند بگویند که ما امام هستیم.اصول کافی,جلد,١,صفحه,١۴٣,ابی عبدلله علیه السلام: نحن والله اسماء الحسنی:,,,,,ابراهیم(ع) شیعه هستند, جعفرابن محمد علیه السلام, ان ابراهیم من شیعه علی, تاویل الایات,صفحه,۴٨٥,,,,المناقب,جلد,١,صفحه,٢٨٣, عجیب است؛ می آییم جلو، ظهور امام زمان(عج) می خواهد واقع بشود این هم از منظر کلمات باید نگریسته بشود و از منظر کلمات باید اعمال بشود؛ آیه آن چیست؟ «و یحق الله الحق بکلماته» با تمام کلمات ـ تعداد کلمات را در جلسه قبل صحبت کردیم ـ که چرا کلمات اصلی چهارده تا هست. از کجا این را آوردیم؟ تمام کلمات با همدیگر کمک می کنند. خداوند به واسطه تمام کلمات ظهور را به پا می کنند. ظهور امام زمان طبق این آیه توسط تمام اهل بیت(ع) انجام می شود، نه توسط یک امام(ع).,,,,,,,اصول کافی,جلد,١,صفحه,١١۶, اسماء اعظم خدا نزد نخبگان عالم مثل یک شمشیر می ماند، قیمت یک شمشیر را دارد، گاهی از آن استفاده می کنند، گاهی استفاده نمی کنند. که البته آنها ابزار قوی تری از اسماء هم دارند، اسماء خدا بزرگترین چیزها نیستند، اسماء خدا اشیائی هستند از مخلوقات خدا.
اصول کافی جلد, ١,صفحه,۴١۶, پس کلمه یعنی چه؟ یعنی جریان، یعنی اشیاء جاری، چند تا معنی می کنیم تا به معنای دقیق ترش برسیم. کلمه یعنی چه؟ اشیائی که از مبدأ جاری شدند، اشیائی از اهل بیت(ع). خداوند، کلمات، این اشیاء عظیم عالم که اعلاترین مقوله قابل وصف خدا هستند را در قبضه تسلط شدید ذوات مقدس اهل بیت(ع) که «اکبر من ان یوصف» هستند قرار داده است. هر کلمه چون جسم یک امام هست. کلمة خود امام(ع) نیست. کلمات فی محمدا و علیا و فاطمه و الحسن و الحسین. این کلمات هم چیزی هستند از این بزرگواران، خودشان نیستند