ا

ذیل این آیه داریم که مولا امیر المومنین(ع) می‏فرماید منظور از این، کسانی که خدا جمعشان می‏کند، سیصد و سیزده نفر هستند به عدد الصحاب بدر، اینها چه کاری انجام می دهند، چه صفتی دارند؟
صفتشان فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ است، شما اگر بخواهید صفات السابقون را صفات یاوران مهدی(عج) را بایک عبارت قرآنی خلاصه کنید باید بگویید صفت آنها فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ است. در توضیح فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ شما می توانید چیزهای مختلف را ‏بگویید، مثلاً آیة اشداء علی الکفار رحماء بینهم توضیح یکی از شاخه های فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ است. پس این مطلب یاد تان باشد که عنوان صفات و رفتارهای السابقون، عنوان صفات یاوران مهدی فاستبقواالخیرات است. این هم نکته قشنگی است. خب، به لحاظ فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ می‏شوند السابقون. السابقون کسانی هستند که در خیرات سبقت گرفته اند. کدام دسته از السابقون؟ السابقون تعدادشان زیاد است، آن گروهی از السابقون که در یوم الله ظهور جمع می‏شوند. پس آن سیصد و سیزده نفر جزو چه کسانی هستند؟ جزو السابقون و بلکه از روسای السابقون هستند جایگاهشان در بین السابقون از همه بالاتر است، این سیصد و سیزده نفر خیلی باید تعلیم و تربیت شده باشند

چه کسانی می‏توانند این کارها را انجام دهند؟ ما در قرآن و حدیث دلایل زیادی داریم، بخصوص از قرآن، چون ما تکیه بحث هایمان به آیات قرآن است، برای توضیحش به سراغ احادیث می‏رویم، در قرآن آیاتی است که از آنها برمی‏آید که برخی از خوبان تا زمین غیب ارتفاع داده شده اند و در فضای کم محدودیت زمین غیب، با عناصر زمین غیب، با اسرار زمین غیب، در صحنه‏های عظیم زمین غیب، تعلیم و تربیت شده اند. از جمله سیصد و سیزده یاور خاصه امام زمان اینطور هستند. ببینید امام زمان در تمام دورانها یاور دارد، الان شما در زمین بگردید هزاران نفر یاور مخلص امام زمان پیدا می‏کنید، هزاران نفر فدایی امام زمان پیدا می‏کنید، هزاران نفر مطیع و متبع امام زمان پیدا می‏کنید، میلیونها نفر محب امام زمان پیدا می کنید، خب پس چرا در حدیث فرموده اند که اگر ما به عده اصحاب بدر یاور داشتیم، قیام می‏کردیم و قیام برای ما واجب است. این حدیث را مرحوم شیخ مفید در یکی از کتابهایش نقل می‏کندـ در جلد چهارم معجم احادیث امام مهدی(عج) صفحة9 اگر حضور ذهن باشد این حدیث از قول یکی از کتابهای شیخ مفید(ره) نقل شدهـ و یا امام صادق(ع) به آن فرد که از خراسان می‏آید می‏فرماید که اگر ما به تعداد بزغاله های بیرونِ چادر، یاور داشتیم قیام می‏کردیم، راوی می‏گوید شمردم دیدم 17 تا است، چرا یک جا فرموده اند اگر به این تعداد ـ یعنی17 تا ـ یاور داشتیم قیام می‏کردیم، یک جای دیگر فرموده‏اند اگر سیصد و سیزده یاور داشتیم قیام می‏کردیم؟ در حالیکه الان خیلی ها هستند شما می‏توانید طومار پرکنید، لااقل از چند هزار نفر می‏توانید امضاء بگیرید که واقعا" حاضرند فدایی امام زمان باشند یاور امام زمان باشند صادقانه هم می‏گویند، دروغ نمی گویند، پس این سیصد و سیزده نفر چیست؟ آن هفده نفر چیست؟ وقتی از منظر عوالمی نگاه می‏کنیم سیصد و سیزده نفر کسانی هستند که در عوالم بالا برده شده اند در فضاهایی، در طبقاتی، از عوالم تربیت شده اند که دیگران آنطور تربیت نشده اند زمانی در دنیا می‏آیند، توانهایی دارند و در محدوده های عظیمی می‏توانند کار انجام دهند که دیگران نمی توانند، لذا ابلیس را به بازی می گیرند، دجال را به بازی می گیرند، این سیصد و سیزده نفر، مانند یک شیری هستند که یک عدد موش کوچک را هی بخواهد اینطرف و آنطرف بیاندازد منتظر یک فرصتی است که وقت کند و آن موش را یک لقمه چربش کند. دجال و ابلیس و سفیانی برای سیصد و سیزده نفر عددی نیستند، سیصد و سیزده نفر اینطور باید تربیت شوند. باید در عوالمِ بالاتر برده شوند، در صحنه های بزرگ و سخت عوالم بالاتر تربیت شوند، آن هفده نفر که امام صادق(ع) می‏فرماید، افرادی در بین این سیصد و سیزده نفر هستند که علاوه بر فضای غیبی در فضای دیگر هم تربیت شده اند و کارهایی می‏توانند انجام دهند که دیگر یاوران از بین سیصد و سیزده نفر هم نمی توانند آن کارها را انجام دهند، آن رقم های درشت ماجرای ظهور را، دانه های درشت را، عناصر درشت مربوط به ماجرای ظهور امام زمان را آن هفده نفر انجام می دهند. یکی از آن هفده نفر ماحل است، فردی بنام ماحل را در جلسات قبل در موردش صحبت کردیم، یعنی مجری شدیدالمحال بودن خداوند متعال. خب، این سیصد و سیزده نفر جزو السابقون هستند، بلکه در رأس السابقون هستند به استناد قرآن در رأس خلایق، السابقون هستند، بهترین خلایق، السابقون هستند، یادتان باشد تمام انبیاء جزو السابقون نیستند، ولی تمام رسولان جزو السابقون هستند، بهترینِ خلایق السابقون هستند، بهترین السابقون ـ حالا در ماجرای ظهور که بخواهیم صحبت بکنیم ـ سیصد و سیزده نفر هستند، بهترینِ سیصد و سیزده نفر، هفده نفر هستند، بهترین هفده نفر، پنج نفر هستند یا بعبارت دیگر چهار نفر هستند، عیسی و موسی و ابرهیم و نوح(ع) اینکه عرض کردیم پنج نفر، ناظر به شاگرد اول این پنج نفر، یعنی حضرت رسول‏الله(ص) بود. ایشان جایگاهشان بین اهل‏بیت(ع) است لکن ما داریم مادون اهل‏بیت(ع) صحبت می‏کنیم. بهترین سیصد و سیزده نفر چهار نفرند و بهترین آن چهار نفر عیسی(ع) است که دو سه شب پیش هم عرض کردیم و وعده کردیم که اگر خداوند توفیق عطا کند، در یکی از برنامه های آتی، ما سعی می کنیم با دلایل قرآنی و حدیثی ثابت کنیم که به احتمال بیش از نود درصد عیسی(ع) فرمانده لشگری است که از ایران به سوی ظهور راه می افتد یعنی ایشان همان شعیب بن صالح است. حالا شاید بشود صد در صد این موضو ع را گفت، شاید بشود به صورت احتمال گفت. ولی اگر بخواهیم به صورت احتمال هم بگوییم احتمالش بیشتر از نود درصد است. سیصد و سیزده نفر جزو السابقون هستند، بلکه بهترینِ السابقون هستند. به استناد کدام آیه؟ به استناد آیة148 سورة بقره، أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ